Strömavbrott i Åhus på julafton

​Cirka 1300 kunder i Åhus på Äspet och Vattentornsområdet drabbades under julafton av ett omfattande strömavbrott. C4 Energis personal arbetade intensivt från tidiga morgontimmarna med att lokalisera och åt​gärda felet. Samtidigt upplevde vi problem med att lägga ut information på vår hemsida vilket var ett mycket olyckligt sammanträffande.

​​​Problemen med strömavbrottet började klockan 03.30 under natten mot julafton. 

– Då utlöste ett fack i en av våra anläggningar. Det här facket matar Spritan med ström, berättar Göran Thessén för Kristianstadsbladet när han ringer upp dem ​under juldagen. 

Larmet gick och snart var jourpersonal på plats i anläggningen.

– Men det tar lite tid att identifiera var ett sådant här jordfel ligger. Det är komplexa system, förklarar Göran Thessén i Kristianstadsbladet och fortsätter:

– Vid 6–7-tiden på morgonen gjorde arbetslaget ett försök att få igång Spritan, men då löste ett annat fack ut och nästan 1000 kunder i Äspet blev utan ström.

Arbetslaget fick då byta fokus men vid ett försök att spänningssätta Äspet igen vid 9–10-tiden på julaftons förmiddag utlöste även ett fack för Vattentornsområdet och ytterligare cirka 300 kunder blev strömlösa.

Inte nog med att ett stort antal kunder blev strömlösa på julafton. Vi på C4 Energi hade dessutom svårt att få ut information om avbrottet via hemsidan.

– Vi kunde inte lägga ut driftinformation. Vi tror att det har att göra med en uppdatering som gjordes den 21 december. Då blev det en bugg i systemet. Maximal otur att det sammanföll med ett avbrott. Vi gjorde vad vi kunde och lade ut information på vår Facebooksida och hörde av oss till Kristianstadsbladet, säger Göran Thessén. ​

Under eftermiddagen började strömmen komma tillbaka område för område.

​– Arbetslagen hade konstaterat att det fanns ett kabelfel på Äspet och från 12.30-tiden och framåt kunde man successivt koppla på område efter område. 14.08 ska alla kunder på Äspet ha haft ström. Runt 15.30 var strömmen tillbaka på Vattentornsområdet, förklarar Göran Thessén.

Exakt vad som orsakade felet är inte klarlagt. Det ska utredas grundligt.

– Men sannolikt är det en kabel som har fått en spricka, antingen på grund av att den är gammal eller i samband med ett grävarbete. Sedan behövs det inte mycket för att tidens tand ska göra att det kommer in vatten vilket leder till ett jordfel, säger Göran Thessén.

Vi beklagar att våra kunder drabbades av det inträffade. 

– Det är alltid tråkigt när kunder blir utan ström, men det är såklart extra olyckligt såhär en helg. Jag beklagar det verkligen. Vi kommer att utreda och analysera det som hände och göra allt vi kan för att dra lärdomar och förebygga att det händer igen.

Publicerad: 2020-12-25