C4 Energis webbplats använder cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator. Jag accepterar cookies
Här kan du se dina anläggningar, avtal, fakturor & förbrukning. Anmäla flyttning och ändra fakturaadress. Via Energispegeln kan du skapa larm, rapporter och se din förbrukning grafiskt. Nyregistrering
Här meddelar vi akuta driftstörningar. Övrig driftinformation hittar ni under driftinformation.
Om du upplever avbrott eller störning och inte hittar något här kan du felanmäla till oss.
Autogiro är ett enkelt och bekvämt sätt att betala fakturan på då pengarna dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.
Från och med den 1 april, 2018, skickar vi inte längre ut pappersfakturan till våra autogirokunder. Fakturan kommer finnas tillgänglig via Mina Sidor och i vår app. Om önskemål finns kan fakturan självklart skickas via e-post. Meddela oss då er e-postadress.
Du kan gå in på www.autogiro.se och följa instruktionerna där eller ring oss så skickar vi en blankett. Du kan också ladda ner och skriva ut en blankett här.
Med e-faktura får du din faktura skickad elektroniskt direkt till din internetbank. Via din internetbank väljer du själv vilka företag du vill få din e-faktura ifrån. Om du har en faktura från oss bredvid dig när du gör din anmälan har du alla uppgifter som behövs.
Att ha både autogiro och e-faktura är den mest praktiska och miljövänligaste lösningen för fakturabetalning.
5090-5264
Då använder du IBAN och BIC vid betalningar.
IBAN: SE25 9500 0099 6034 0791 7537
BIC: NDEASESS
Ibland går det inte riktigt som det är tänkt. Har du upptäckt fel på leveransen av el, fjärrvärme, fjärrkyla eller fibernät så kan du anmäla det här.
Här hittar du information om hur du anmäler ett fel för både elnät, fjärrvärme, fjärrkyla och fibernät. Här finns också råd att ta till vid avbrott eller tänka på i förhand.
Information om avbrott hittar du under driftinformation. Läs gärna mer där om vilka åtgärder du själv kan vidta innan du felanmäler.
Du kan alltid ringa Kundservice på 044-780 75 20, vardagar 8-16. Läs mer under respektive område.
Det är viktigt för oss att du meddelar oss innan du gör detta. Allt arbete intill spänningsförande jordkablar måste ske med stor varsamhet. Avbrott på elkablar kan innebära stor fara och stora kostnader.
Ledningsvisningen kostar inget.
Gå in på ledningskollen.se och registrera ditt ärende. Tänk på att det måste göras minst 7 dagar innan du ska gräva.
Vid akuta ärende som beror på olycka och ex. översvämning som kan medföra fara för liv och egendom kontakta oss direkt på:
Vardagar:
044-780 75 92 eller till kundservice på 044-780 75 20
Övrig tid:
044-775 78 20
Om du ändå känner att vi inte kan leva upp till dina förväntningar vill vi gärna veta detta. Hör av dig till Kundservice på 044-780 75 20.
Är du inte nöjd med de svar vi kan ge dig kan du ta hjälp av externa rådgivare som kan ge dig råd ifrån konsumentlagstiftningen.
För råd kan du vända dig till:
Konsumenternas Energimarknadsbyrå – en oberoende byrå som kostnadsfritt informerar, ger råd och vägledning i frågor som rör el och fjärrvärme.
Konsumentvägledning – finns i kommunen. Kristianstads kommun har även en energirådgivning.
För omprövning kan du vända dig till:
Energimarknadsinspektionen (EI) – en tillsynsmyndighet som ser till att energimarknaden fungerar så bra som möjligt. Hit kan du vända dig om du vill pröva en anslutningsavgift eller bara framföra synpunkter gällande el- eller fjärrvärmemarknaden.
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) – är en statlig myndighet för kostnadsfri och opartisk prövning av konsumenttvister. Hit vänder du dig om du inte är nöjde med ett beslut från oss.
Marknadsdomstolen – en specialdomstol som handlägger mål som gäller frågor där olika former av marknadsföring inte skett på ett korrekt sätt. Hit kan näringsidkare, Konsumentombudsmannen och vissa förbund vända sig för att få prövning i ett ärende.
Om du varit berörd av ett elavbrott (oplanerat) som varat i en sammanhängande period om 12 timmar eller längre kan du ha rätt till ersättning. Om elen återkommer under avbrottet kortare perioder än två timmar räknas det som en sammanhängande period. Ett avbrott anses avhjälpt när du har haft el i två timmar eller mer. Får du ett nytt avbrott efter det så påbörjas 12 nya timmar. Läs mer om ersättning och skadestånd.
Det som avses är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
För att kunna fullgöra vårt jobb behöver vi dina personuppgifter. För att du ska känna dig trygg vidtar vi alltid rimliga åtgärder för att skydda dina personuppgifter.
Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi har om dig, begära rättning av felaktiga uppgifter - det gör du genom att kontakta oss skriftligen. En gång per år har du rätt att begära ut skriftlig information avgiftsfritt.
Du hittar mer information i våra Allmänna Avtalsvillkor för Elnät och för El. Samt på Datainspektionens hemsida.